Barion Pixel

A Szépművészeti Múzeumban első alkalommal tekinthettünk meg Henri Matisse francia festőművész kiemelkedő alkotásaiból időszakos tárlatot. A kiállítás a Gondolatok színe címet kapta, mely Matisse művészetének egy mondatba foglalt értelmezése. November elejéig tekinthető meg a tárlat, amit szokásunkhoz híven mi is az utolsó pillanatban látogattunk meg.

Matisse a fauvizmus képviselője volt

A Szépművészeti Múzeum a tárlatot szokásosan művész életrajzi kitekintésével kezdi, majd több mint 100 híres alkotását vonultatja fel. 

Matisse a fauvizmus megteremtője és képviselője volt. Művészetében az egyszerű vonalrajz és az élénk színek egyenrangú használata a fő mozgatórugó. A fauvizmus hívei igyekeztek visszanyúlni a festészet alapjaihoz. Ennek az volt az oka, hogy úgy vélték, hogy a festészet kifejező ereje korukra kimerülőben volt. Alkotásaikban nem használták a perspektivikus ábrázolást, hanem képeiken a kétdimenziós megjelenítésre törekedtek. A színek terén pedig azt vallották, hogy minden színt egyenrangúan kell alkalmazni. 

Matisse pályája során többször megújult, új stílusokat próbált ki. Ugyanakkor jelentős hatással voltak rá korának eseményei is, mint az első világháború sötétebb időszaka, amikor a művész korábban megszokott élénk színű alkotásait felváltották a sötétebb tónusú és geometrikus formákat felvonultató festményei.

A gyártulajdonos portréja

Ebből az időszakból való a művész egy Gazdag gyártulajdonos portréja is, ami nagyon megragadta a figyelmünket a kiállításon. A leírás szerint Matisse két alkalommal is készített megrendelésre ennek a gyártulajdonosnak portré festményt. A kiállításon a második portrét lehet megtekinteni, ami nagyon szuggesztív véleményünk szerint. Tisztán látszanak a fauvizmus art elemei, ugyanakkor az ábrázolt személy egyénisége hihetetlenül sugárzik a képről. 

Az egyszerű ábrázolásmód ellenére is mesterien alkotta meg a művész ezt a portrét. Az idősödő gazdag gyáros szikár arcvonásokkal, szigorú tekintettel,  rendet szerető és megkövetelő, vezető magabiztossággal szemléli a képet figyelőket. Hosszasan elemeztük ezt a képet a helyszínen és az az érzésünk támadt, hogy a gyártulajdonos irodájában vagyunk egy megbeszélésen, akivel nem lehet alkudozni.

Az Algír nő

Az Algír nő

Hasonlóan éreztük az algír nő személyiségét is. Azonban itt a hölgy kedvessége, derűje és élénk, érdeklődő tekintete ragadta meg figyelmünket. Matisz figyelmet fordított az ábrázolt alakjainak ruházatára is. Az alakokat körbevevő tárgyakat és olykor a ruhát is elnagyoltan ábrázolta ugyanakkor minden esetben fontos elemei festményeinek.

A hegedűs az ablakban

Hegedűs az ablakban

Az egyszerű vonalrajz a hegedűs az ablakban című festményén csúcsosodik ki szerintünk, ahol a hegedűművészt hátulról látjuk, amint az ablakban áll és kifelé az utcára játszik. Ezen a képen az enteriőr illetve a belső tér és a külső tér kapcsolódását is megfigyelhetjük.

A művész számos más festményén is játszott a külső és belső tér kapcsolódásának ábrázolásával. Ilyen képe például az enteriőr akváriummal és aranyhallal. Ez a kép akár egy csendéletnek is felfogható modernebb köntösben, ahol tényleg egy nyugodt, emeleti szobában érezzük magunkat és szemlélhetjük az ablakon kitekintve az utcán zajló eseményeket, vagy akár a szobában lévő tárgyakat, akváriumot és a benne úszkáló aranyhalat.

Enteriőr akváriummal és aranyhallal

Picasso előtt alkotott

Fontos megjegyezni hogy a művész korban Picasso előtt alkotott, és talán ezért volt számunkra meglepő a lányáról készített portréja. Matis munkássága során bátran használta az élénk színeket, akár a rózsaszínt, a lilát, a sárgát tiszta formájukban. Lánya portréján a rózsaszín és a fekete kontrasztja kapja a főszerepet, valamint az egyszerű vonalrajz szinte már kubista ábrázolással.

Kései korszak

Henri Matisse élete során nem nélkülözött és a festészetet mondhatni később kezdte el 20 éves kora után. Jogi diplomájának megszerzése után mélyedt el jobban a festészetben, valamint sajnálatos betegségéből felépülve tudott több időt szentelni művészetének.

A kiállításon Henri Matisse korai műveiből és művészetének utolsó szakaszából is megtekinthetünk alkotásokat. A kiállítás kiemelkedő darabja a papírkivágásokból készült makett, melyet egy templom díszítéséhez tervezett. 

Matisse kései korszak papirkivágások

Összegzésül el kell mondanunk, hogy ismét egy rendkívüli szakértelemmel és gondossággal összeállított tárlatot tekinthettünk meg. A fauvizmus ugyan nem a hozzánk közel álló festészeti irányzat, de rendkívül érdekes volt élőben megszemlélni ezeket a alkotásokat és a francia művészet egy újabb színfoltját megismerni.

Olvasd el további élménybeszámolóinkat festészeti kiállításokról:

Szinyei Merse Pál Kiállításon jártunk

Az Attersee partján Klimt nyaralóhelyén jártunk

Hieronymus Bosch a pokol festője

Lenyűgöző El Greco festmények a Szépművészeti Múzeumban!