Szinyei Merse Pál – Kép és Kultusz Kiállításon jártunk a Magyar Nemzeti Galériában a Budai Várban. Erről a csodálatos tárlatról szól az élménybeszámolónk. A tárlat 2022. február 23-ig tekinthető meg.
Szinyei képei közül mindenki fel tud sorolni párat gondolkodás nélkül. Gondoljunk csak a híres Majális vagy a Lila ruhás nő képeire. Ha hirtelen a képek címe nem is jut valakinek eszébe, de a festményeket látván a Léggömb és a Pacsirta képeket is biztosan látta már. Szinyeit nem lehet nem szeretni vagy nem ismerni. Az életöröm minden festményén tükröződik.
Isteni fényjáték minden Szinyei festményen
Bármelyik festményét szemléljük a művésznek egy biztos: ragyogó napsütésben ábrázolja a témáját, mondhatni tökéletes pompában. A kiállítást egy borongós novemberi napon látogattuk meg a Budai Várban a Magyar Nemzeti Galériában. Nem is választhattunk volna jobb időpontot. A napsütötte tájképek és kertábrázolások pillanatok alatt nyugalmat és jó hangulatot közvetítettek felénk. A tárlat tökéletesen volt felépítve. Az első szekcióban egy idővonalon megismerkedhettünk Szinyei Merse Pál életrajzával és ezt követően tekinthettük meg a képeit időrendben visszafelé haladva, ami így elsőre kissé szokatlanul hangzik. Azonban ez az elrendezési mód drámai hatású véleményem szerint. Aki nem ismeri Szinyei életrajzát, annak tényleg érdemes minden mondatot a kiállítás elején végigolvasni, hogy átérezze a művész életújának nehézségeit, a rengeteg családi veszteséget, amit elszenvedett. Ezt követően a mérhetetlen optimizmust tükröző képei még inkább megdöbbentőek, csodáltra méltók.
Léggömb
A Léggömb a kedvenc Szinyei képem. Már többször láttam és évek óta érlelgetem a gondolatot, hogy egyszer parafrázis formájában feldolgozom én is a témát. Ahogy beléptem a terembe rögtön megláttam messziről. Meg volt világítva a viszonylag kis méretű remekmű. Egyszerűen csodálatos, optikailag 3 dimenzióban kiemelkedik a síkból. Érdemes messziről is megszemlélni. A léggömb része a festménynek tökéletes gömb, amire szemből süt a nap. Ha közelebbről is megnézzük, akkor látható, hogy a gömb formát apró pöttyökkel alakította ki a festő. A kosarat tartó vékony vonalak és az olajfesték csillogása is elbűvölt. Remélem egyszer lesz bátorságom neki kezdeni ennek a képnek.
Kertrészlet ábrázolás és a Parkban
Kertimádóként sokat időztem a különböző kertrészlet ábrázolások előtt és a Parkban című nagyméretű festmény előtt is. Ez utóbbin két hölgy sétál egy virágzó labdarózsa bokor mellett természetesen szikrázó napsütésben. A nagyméretű kép azt az érzést kelti a nézőjében, hogy ő maga is ráléphet arra sétaútra. A koranyári kék égbolt, bárányfelhők és a viridian zöld színárnyalatok egy álomi helyszínt tárnak elénk. Minden elem kirobbanó pompában van, szinte mennyeien tökéletes, de mégsem túl sok.
Számomra eddig nem volt ismert a Tuja című festmény vagy a Jernyei kúria cím kép sem. A kertábrázolásokat tökélyre fejlesztette a művész. Minden kerti növényt tökéletes állapotában láthatunk ezeken a képeken. A kert szeretetéről tanúskodik, hiszen minden virágot, örökzöldet be is azonosíthatunk kertimádóként.
Az Almafa virágzás vagy a Gesztenyefa tanulmány is elképesztő alkotások. Szinyei a színelméleti szabályokat tudatosan alkalmazta és a fények ábrázolása is tökéletes pontosságot mutat. Látogatóként egy kis színelméleti gyorstalpalót is kapunk a tárlaton. Megismerkedhetünk a színskála felépítésével és a komplementer színek világával. A színelmélet után érdemes a friss tudásunkat tesztelve szemlélni a képeket.
Komplementer színek tükrében a Majális és a Lila ruhás nő
A Majális című festményen keressük meg a zöld és a piros színek találkozását. A Lila ruhás nő című festményen figyeljük meg az apró sárga virágokat a mezőn és a hölgy kezében. Mindkét kép nagyon élénk, szinte hihetetlen színekben tündököl. A komplementer színek játéka fokozza ezt a hatást. A pici sárga virágok még jobban kiemelik a csodálatos lila ruhát. A piros takaró, amin a Majális egyik résztvevője hever, szintén fokozza a kép élénk hatását.
Mindkét festmény remekmű. Szinte hihetetlen, hogy a Majálist a saját korában nem értékelték, egyszerűen prózainak ítélték. Amit a művész így értékelt: „Itt én vagyok a barbár, mert meg nem értenek.” Ez a gondolat mérhetetlen szerénységet tükröz.
Eltűnt festmények nyomában
Sajnos sok Szinyei festmény holléte évtizedek óta ismertlen, ezekről az eltűnt képekről a tárlat végén egy fotó gyűjteményt tekinthetünk meg. Csodálatos festmények heverhetnek padlásokon vagy eldugva a kíváncsi szemek elől féltve őrzött helyeken.
Ezt a tárlatot bátran ajánlom Szinyei kedvelőknek és azoknak is, akik kevésbé ismerik Szinyei művészetét. Minden látogató egy csodálatos élménnyel lesz gazdagabb. Köszönjük a szervezőknek ezúton is, hogy lehetővé tették ezeknek a festményeknek a személyes megtekintését.
További múzeumkörkép témájú cikkeink:
Az Attersee partján Klimt nyaralóhelyén jártunk
Hieronymus Bosch a pokol festője